Újra lemerülnek a Mariana-árokba

A Triton Submarines főigazgatója, Bruce Jones bejelentette, hogy olyan tengeralattjáró megépítésén dolgoznak, amely emberrel a fedélzetén – a világon másodikként – lemerülhet a világóceán legmélyebb pontjára, a Mariana-árokba.

A Mariana-árokba eddig csupán egy tengeralattjárónak sikerült úgy lemerülnie, hogy embereket is szállított: a svájci tervezésű, olasz építésű Trieste-II batiszkáf 1960. január 23-án 10 902 méter mélyre jutott az ún. Challenger-szakadékba. Fedélzetén két ember tartózkodott: a jármű tervezője, Auguste Piccard svájci tudós fia, Jacques Piccard oceanográfus és Don Walsh amerikai tengerész főhadnagy.

2009-ben a Nereus nevű japán tengeralattjáró is lejutott 11 034 méter mélyre, de ez nem szállított embereket, tervezői csupán a felszínről vezérelték. Ezért jelentene áttörést a Triton Submarines új fejlesztésű járműve, amellyel akár három ember is felfedezhetné Földünk legmélyebb pontját.

A vállalat vezetője, Bruce Jones a héten jelentette be, hogy kifejlesztettek egy új technikát, amely lehetővé teszi a biztonságos merülést ilyen mélységekben is. „Ez egy igazi kereskedelmi, tudományos jármű, amelyet sokszor szeretnénk használni. Nem tervezzük, hogy az első használat után odaadjuk egy múzeumnak” – nyilatkozta Jones, aki már 20 éve foglalkozik tengeralattjárókkal.

A Triton Submarines vállalat, amely a US Submarines leányvállalata, olyan tengeralattjárókat gyárt, amelyek 1000 méter mélyre képesek süllyedni. Az új fejlesztésű, Triton 36.000-re keresztelt jármű azonban fejlesztéseinek köszönhetően képes lesz lemerülni a Mariana-árok legmélyebb pontjára. Az újítás abban áll, hogy az utasteret nem műszálas anyagokból készítik el, mint eddig, hanem egy gömbbé formált, vastag üvegből. Egy nemrég kifejlesztett technikát fognak használni, amelynek atyja a San Diegóban működő Rayotek Scientific vállalat. A Rayotek egyébként a NASA-nak, a Boeingnek, a DuPontnak és a 3M-nek is dolgozik.

A boroszilikát üvegnek, amelyből a tengeralattjáró utastere fog készülni, sok előnye van a szintetikussal szemben. „Ez az üveg nyomás alatt erősebbé válik” – nyilatkozta Bill Raggio, a Rayotek főigazgatója. – „Egész nyugodtan felbérelhetsz egy óriáspolipot, hogy egy kalapáccsal ütögesse a gömböt, annak akkor sem lesz semmi baja.”

Különböző anyagok különbözőképp húzódnak össze és tágulnak ki, ezért a fémek és az üveg együttes használata problémás lenne egy ilyen mély merülés során. A Rayotek ezért állt elő ezzel az egyedi ötlettel, hogy az üveget gömb alakúvá formálják. Jelenleg az illesztéseken dolgoznak, de még nem adhatnak közzé pontosabb információkat.

„Az egész koncepció nagyon egyszerű” – nyilatkozta Raggio. – „Ha az emberek meglátják majd, az első reakciójuk az lesz: ó, hogy én erre miért nem gondoltam!”

A Triton 36.000 tengeralattjárót három személyesre tervezik. A gömb felső fele a beszállás után lezáródik, akár a vadászpilóták esetében a gép cockpit-jének a fedele.

A speciális üveg jelenleg intenzív tesztelés alatt áll. Először egy különleges kamrában vizsgálják, hogyan reagál gyakorlatban a nyomás növekedésére. „Nem dobjuk be az óceánba, és mondjuk, hogy ’na, nézzük, milyen mélyre merül’” – mondta Jones. – „Fokozatosan tesztelünk.”

A Triton azonban nem az egyetlen merülőeszköz, amely a Mariana-árokba készül. James Cameron filmrendező is finanszíroz egy projektet, és persze Richard Brenson szintén szeretné megvizsgálni az óceán legmélyebb pontját. Cameron járművét elektromos motor hajtja majd, Brenson egyszemélyes tengeralattjárója pedig többek között titániumból készül.