Clipper Racing: a fantasztikus földkerülő kaland

Még napjainkban, a műholdas navigáció és „high tech” korában is a Föld körbevitorlázása -hasonlóan Magellán majd’ 500 évvel ezelőtti első expedíciójához -, embert próbáló kockázatos kalandnak számít. Különösen érvényes ez egy olyan földkerülő vállalkozásra, amelyben a legénység tagjai közül jónéhányan ekkor lépnek életükben először vitorláshajó fedélzetére. A földkerülő versenyek sorában ezért is tekinthetjük egyedülállónak a Clipper Racing-et, amelynek idei futamán Bacsó Tibor és 18 éves fia Ádám, a verseny történetében első magyarként a teljes táv végighajózását tervezik.

Ahhoz, hogy valaki a Clipper Racing személyzetének tagjává váljon, nem előfeltétel a vitorlásmúlt

A Clipper Racing alapítója, Sir Robin Knox-Johnston azzal írta be nevét a hajózás történetébe, hogy ő volt az első, aki 1969-ben egyedül és megállás nélküli vitorlázással megkerülte a Földet. Sir Robin hitvallása szerint, az óceánok átszelése olyan egyedülálló és különleges lehetőség a természet vad szépségének, valamint saját határainknak a  megtapasztalására, amit – kellő elszántsággal – bárki átélhet. Ez a gondolat hozta létre a Clipper Racing-et, a világ „legamatőrebb” földkerülő vitorlásversenyét.

A verseny alapítója, Sir Robin Knox-Johnston azzal írta be nevét a vitorlázás történetébe, hogy ő volt az első, aki 1969-ben egyedül és megállás nélkül kerülte meg a Földet.

A jelentkezésnek nincs semmilyen szakmai előfeltétele. A Clipper Racing földkerülő csapatába ugyanúgy bekerülhet a tapasztalt, komoly gyakorlattal rendelkező hajós, mint a teljesen kezdő vitorlázó, vagy akár a vitorláshajót addig csak kikötőkben látott abszolút amatőr. Az összeálló csapatban a kórházi ápolónőtől a bankárig, és a tizenéves kamasztól a 60-as éveit taposó tekintélyes úriemberig szinte minden foglalkozás és korosztály képviselteti magát. Azonban ebből senki se következtessen arra, hogy a Clipper Racing a mindenre elszánt, vakmerő és felelőtlen kalandorok amolyan „próba-szerencse” vállalkozása! A résztvevők – hajós előéletüktől függetlenül – egy rendkívül alaposan felépített, három lépcsős komoly felkészítő képzésen vesznek részt.

A vállalkozó szellemű mancsaft-jelöltek, hajós előéletüktől függetlenül komoly felkészítő képzésen esnek át, mielőtt nekivágnának a világtengernek.

A hajózási, navigációs, meteorológia, és rádiókommunikációs ismeretek elsajátítása mellett, az Anglia körüli barátságtalan vizeken élesben is belekóstolhatnak a szeszélyes óceáni vitorlázás rejtelmeibe. A szervezők a 12 hajóegységből álló flotta  szkippereinek a kiválóak közül is csak a legkiválóbbakat szerződtetik le. Rajtuk kívül azonban a mancsaftok valamennyien amatőrök…

A szkippereken kívül a legénység teljes egészében amatőrökből áll

A Clipper Racing első futama 1996-ban bontott vitorlát. Az amatőr verseny útvonalát azonban egyáltalán nem tekinthetjük amatőrnek, különösen, ha az Afrika és Ausztrália közötti több ezer kilométeres déli szakasz végighajózására gondolunk. Közel a hírhedt „üvöltő ötvenesekhez”, igen gyakoriak a hullámokat akár 15-20 méter magasra felkorbácsoló orkánerejű szelek, amelyek hajót és embert egyaránt próbára tesznek. De a Kínától az Egyesült Államok nyugati partvidékéig tartó majd 17 000 kilométeres út a szeszélyes észak-pacifikus vizeken, szintén komoly állóképességet igénylő kaland.

A déli-óceánok vizén hajózni komoly kockázatokkal is együttjáró kaland

A Clipper Racing flottáját a legkorszerűbb technikák alkalmazásával fejlesztik. A 2013-as futamon résztvevők a legújabb Clipper 70-esek fedélzetén vágnak neki a világtengernek. Ez a rendkívül gyors és kiváló tengerjáró képességekkel rendelkező, 31 tonna vízkiszorítású vitorlás 70 láb, azaz 23 méter hosszú. A hajó főárboca 29 méter magasra nyúlik a fedélzet fölé, és kedvező szélben 26 csomós (48 km/óra) sebességgel hasítja a hullámokat. A dühöngő viharban felkorbácsolódó hatalmas hullámok hátán a közel 13 tonnás tőkesúly biztosítja a Clipper stabilitását.

Semmihez sem hasonlítható élmény a közel egyéves földkerülő hajózás

A 2013-as futam a verseny eddigi történetéhez képest is jelentős kihívásnak ígérkezik, már ami az útvonal nehézségi fokát illeti. Angliából Dél-Amerikát érintve, a 12 hajóegységből álló vitorlásflotta a különösen szeszélyes és viharos déli-óceáni vizeken hajózik tovább, megkerülve a Jóreménység-fokát, elérve Nyugat-Ausztráliát, hogy majd Tasmán-földet mélyen délről megkerülve vegyék északnak az irányt. A hosszan elnyúló nagy ausztrál korallgát mentén, Pápua Új-Guineát és Indonéziát érintve érik el a Dél-kínai tengert, és innen tovább hajózva, kínai megállóval vágnak neki a Csendes-óceán átszelésének.

A hosszú út során a legénység összetartó, bajtársias csapattá kovácsolódik össze

San Franciscóból Panama felé veszik az irányt, és a csatornán áthaladva jutnak ki a karibi térségbe. New Yorkból észak-keleti irányban haladva kelnek át a váratlan kihívásokkal teli észak-atlanti térségen, hogy majd’ egy év elteltével, elérjék az angliai anyakikötőt. A hosszú úton a bátor hajósokat, egy világeseményhez méltó ünnepélyes keretek között fogadják a kikötőkben.

A Clipper Racing befutása minden kikötőben hatalmas eseménynek számít. A Postmouth kikötőjéből távozó vitorlásoknak a Royal Navy egyik repülőgép-hordozója adja a díszkíséretet

Ami miatt számunkra az idei Clipper Racing különösen érdekes az az, hogy a verseny történetében először kísérli meg két magyar hajós – apa és fia –a teljes távot abszolválni. ( A versenyre jelentkezők közül sokan csak egy-egy szakaszra neveznek be.) Bacsó Tibor, és 18 éves, idén érettségiző fia Ádám, régóta a víz szerelmesei, de nem profi hajósok. Tibor eredeti végzettségét tekintve matematikus, aki annak ellenére, hogy 3 kitüntetéses diplomát szerzett az egyetemen, egzisztenciális okokból kénytelen volt kutatói ambícióit feladni.

Bacsó Tibor és Ádám régi álmukat valósítják meg, amikor a Clipper Racing történetében első magyarként vágnak neki a teljes táv teljesítéséhez

20 éves sikeres karriert tudhat a háta mögött, különböző multinacionális cégek topmenedzsereként. A vitorlázással kereken tíz évvel ezelőtt jegyezte el magát, és azóta nem telik el nyár, hogy szabadideje legnagyobb részét ne a fedélzeten töltse, vagy az Adrián, vagy pedig a Balatonon. Annak ellenére, Ádám fia az idén tölti be 18. életévét, már gyakorlott hajósnak számít. Kormányosként viszi saját hajójukat, és különösen vonzódik a komoly kihívások, az erős szél, és az embert próbáló hullámok iránt.  E vonzalom kiélésére mindkettejüknek bőven lesz lehetősége, a Clipper Racing 2013-as futamán. Júniusban utaznak ki Angliába, hogy a felkészítő tréning után, nekivágjanak a világóceánnak. Külön érdekesség, hogy nem egy hajón fognak szolgálni, így a versenyen egymás konkurensei lesznek. Tiborék jóvoltából a felkészülésről, és e fantasztikus kalandokkal kecsegtető versenyről, folyamatosan tudósítani fogjuk olvasóinkat.

Képek: Clipper Racing, Bacsó Tibor