A szabadidős tevékenységek aranybányája: fedezd fel velünk a Gastein régiót!

Ahol egykor arany- és ezüstbányák ontották a hegy gyomrából a kincseket, ott ma a turisták jelentik ugyanezt a gasteiniek számára. Cserébe olyan felejthetetlen élményekben lesz része az utazónak, hogy nem is akar majd más terepen síelni, túrázni, siklóernyőzni, csakis a Gastein-völgyben.

Három település, egy völgy. A Bad Hofgasteint, Dorfgasteint és Bad Gasteint összekötő régió a salzburgi tartomány szívében terül el. Itt, ahol a mélyből feltörő termálvíz és a kristálytiszta hegyi levegő már évezredek óta gyógyítja a megfáradt utazókat, igazi kikapcsolódás és rengeteg kalandos élmény vár ránk az év bármelyik időszakában. A Gastein-völgy télen a síelők és snowboardosok, nyáron pedig a bringások, túrázok és siklóernyősök fellegvára.

Itthon már elkezdtek ugyan virágba borulni a fák, de a hirtelen jött tavasz még tartogathat egy-két meglepetést hűvösebb nappalaival. Nem kell azonban olyan gyorsan temetni a telet sem: a síszezonnak lassan vége, de még megcsíphetünk kihagyhatatlan ajánlatokat, mielőtt féléves kényszerpihenőre küldjük a síléceinket. Március utolsó hetében ugyanis ingyen síelhetnek Dorfgastein régiójában a hölgyek.

A völgyben még most is több helyen rábukkanhatunk egy letűnt kor maradványaira, ahol az arany- és ezüstbányák a 16. és 17. században élték fénykorukat. A viágon teljesen egyedülálló Heilstollen gyógybarlang is még erről árulkodik, de Sportgastein síterepén túrázgatva is megpillantottunk egy-két kőhalmot, amelyek egykor a bányászok zord világába kalauzoltak. Az 1940-es években újra fellángolt itt az aranyláz, és megnyitották a hegy gyomrát annak reményében, hogy a csillogó fém újra felpezsdíti a térség vérkeringését. Arra még a gasteiniek sem gondoltak, hogy a nemesfém helyett a feltörő forró gőz és a magas radon koncentrátum gyógyító ereje vonzza majd ide turisták ezreit a század második felében mindenhonnan szerte a világon. A radon, a 37 és 41.5 fok között ingadozó hőmérséklet és a 70 és 100 százalék között váltakozó páratartalom tökéletes összjátékának köszönhetően a Heilstollen a legkiválóbb terápiás kezeléseket nyújtja nemcsak a reumás betegek számára, hanem azoknak is, akik csak egy rövid időre szeretnének ellazulni, immunrendszerüket erősíteni vagy csak egyszerűen friss energiát magukba szívni. Egy kisvasúton robogtunk be a hegy belseje felé két kilométeren keresztül, amelyben különböző állomásokon más és más alagútszerű autentikus kamrákat alakítottak ki. Bent a kellemes félhomály és a meditatív zene gondoskodott a tökéletes ellazulásunkról. A Heilstollen gyógybarlang felfedezése ideális kiindulási pont volt ahhoz, hogy kipihenve készüljünk fel az elöttünk álló aktív hétvégére.

A Salzburghoz közel található Gastein régió minket is elcsábított egyedülálló adottságaival. A síterep felfedezését és a kulináris élmények halmozását a friss alpesi levegőn élvezhettük, miközben kedvenc hegyvidéki szabadidős programunknak, a síelésnek hódoltunk. Egy hosszú hétvégét töltöttünk el a környéken, és bár sokféle programot sűrítettünk a rendelkezésünkre álló négy napba, a régió még ennél is sokkal több érdekességet tartogat a látogatók számára. Kedvenc hütténk az igazán különleges hangulatú Bellevue Alm volt, amely a környék legrégebbike. Vacsora időben harcoltunk az elemekkel az egyszemélyes, már évtizedek óta üzemelő felvonóban, hogy felküzdjük magunkat a Bellevue Almba, közben a hegyoldalról csodálhattuk az alattunk elterülő város tündöklő fényeit és Bad Gastein panorámáját. A hüttében pedig egy igazi sajt fondue különlegesség várt minket.

bad_gastein_nacht

Az elkövetkező napokban olyan szerencse ért minket, hogy mindhárom síterepet szikrázó napsütésben fedezhettük fel. Angertal feltérképezésével kezdtük a Ski Amadé régióba tartozó pályarendszer megismerését. A Bad Gastein, Bad Hofgastein és Angertalt összekötő területen majdnem kilencven kilométer hosszúságú sípálya várt minket. Egy felhő sem volt az égbolton, a környező hegyek panorámája pedig lenyűgöző látványt nyújtott. Szép időben, olyan tiszta látási viszonyok között, amit márciusban szinte bármikor megtapasztalhatunk, még az osztrák Alpok legmagasabb pontját, a Grossglocknert is megcsodálhatjuk innen. Angertalból induló felvonóval feljutva a 2300 méteres magasságon lévő Stubnerkogelra még az egy méter széles és száznegyven méter hosszú függőhídon is átsétálhatunk, ha nem remeg meg a lábunk az alattunk lévő szakadék látványától. Jó hír, hogy a kalandot “túlélve” a híd lábánál található étteremben csillapíthatjuk le idegeinket cirbolyafenyő pálinkával. Az akár ötszáz évig is élő fenyőből kinyert párlat igazi különlegességnek számít az egész régióban.

A néha túlzsúfolt pályákon a profik és a kezdők is megtalálják a számításaikat, rengeteg piros pálya vezet le a völgybe, ráadásul az összefüggő terep miatt hosszasan ereszkedhetünk lefelé anélkül, hogy gyakran kellene a felvonóknál sorba állnunk. Dorfgastein síterepén ezzel szemben olyan érzése támad az embernek, mintha jobban eloszlana a tömeg, ami annak köszönhető, hogy a hegyoldal adottságait kihasználva rendkívül széles pályákat alakítottak ki, ráadásul az egyes pályák között megbúvó kis erdős területeket is be lehet síelni. Azoknak pedig, akik szeretik kora reggel az első nyomokat belekarcolni a frissen ratrakolt szűzhóba, Dorfgastein egy felejthetetlen élményt is kínál. A sípályán épített igluban ugyanis lehetőség van egy kellemes reggelit eltölteni még pályanyitás előtt, így garantáltan a miénk lehet az első csúszás élménye. A nyolcvan kilométeres pályarendszerrel rendelkező Dorfgasteint kifejezetten szeretik a családosok, a funpark ráadásul vonzza a játékos kedvű síelőket és snowboardosokat.

Sportgastein emelkedik a legmagasabbra a Gastein-völgy síterepei közül, a 2650 méteres magasságot feszegető hegyóriás teteje gyakran burkolózik ködbe még márciusban is, de csúszás közben már itt is élvezhetjük a Nap energetizáló hatását. A középállomásról számos gyalogösvény vezet le a völgybe, így nem csak a síléceknek jut a csúszós lejtőkön főszerep, hanem érdemes itt kipróbálni a hótalpas túrázást is.

Válasszuk a tapasztalt hegyi vezető szervezésében indított túrákat, és mindig ügyeljünk a megfelelő követési távolság betartására, mert ha megcsúszunk és összegabalyodunk társunkkal, akkor jobb esetben felhőtlen móka és kacagás lesz a nem mindennapi élményből, de a kisebb baleseteket simán elkerülhetjük, ha figyelünk egymásra. A hótalpas túrának ráadásul megvan az az előnye is, hogy a mérsékelt haladási sebesség miatt tényleg van időnk a környezet szépségét is jobban szemügyre venni. Mi olyan szerencsés helyzetben voltunk, hogy mire elértük a völgyet, egy szánhúzó verseny kellős közepébe csöppentünk. A körülöttünk emelkedő hófehér hegyóriások, és a több száz csaholó husky látványa olyan érzést keltett, mintha valahol a tundra környékén túráznánk. A völgyben található Valeriehaus éttermében pedig kellemes ebédet tölthetünk az egész napos aktív testmozgás után. A hütte érdekessége, hogy Sissi legfiatalabb lánygyermeke után nevezték azt el.

Aki nem akar fél évet várni a következő síelés élményével, most még igazán kedvező körülmények között fedezheti fel a régiót, de annak is érdemes ellátogatnia ide, aki madártávlatból akarja Gastein szépségeit megcsodálni, akár siklőernyővel, akár hegyi kerékpározás vagy egy via ferrata mászás alkalmával.

Bővebb információt az alábbi magyar nyelvű honlapon találtok: http://www.gastein.com/hu