A repülés ma már mindennapos dolog, és a repterek egyre nagyobb forgalmat bonyolítanak. A légitársaságok úgy próbálják az utasokat a felhők fölé csábítani, hogy a jegyek árát nagyon is a földön tartják. Ennek azonban lehetnek olyan következményei, amelyekre érdemes felkészülnünk.
A tömeg és az alacsony árak azonban sokszor káoszhoz, késésekhez, járattörlésekhez vezetnek, ezért fontos, hogy tudjuk mit kell tenni, és mik a lehetőségeink, ha ez velünk is megesik.
- Az első és legfontosabb, hogy regisztráltassuk magunkat azon a weboldalon amelyen a foglalást végeztük. A legtöbb légitársaság hírlevelére (Easyjet, Wizzair, Ryanair) már egy utazás esetén is feliratkozhatunk. Sajnos ennek az a hátulütője, hogy a címünkre hetente hoteleket és programokat ajánlgató levelek érkeznek, de csak így van mód arra, hogy tudomást szerezzünk a társasággal kapcsolatos változásokról, főleg, hogy a fapados járatok arra ösztönöznek bennünket, hogy hónapokra előre foglaljuk le a jegyünket. Van, ahol kérhetünk ?riasztást? a foglalt járatunkkal kapcsolatban, ezek az üzenetek nem csak e-mailben, de SMS-ben is lekérhetőek.
- Ahogy az utazás közeledik, a hírlevél sokszor már későn érkezik, főleg, hogy sok járattörlés hirtelen történik, leginkább az utazás napján. Éppen emiatt nem árt megkérdezni a társaságot, amelynél a jegyet foglaltuk, hogy mi a cégpolitika kritikus helyzetekben. A Quaestor utazási csoport például egyenként felhívja az utasokat járattörlés esetén, mert szerintük az utas jobban viseli a rossz hírt szóban, és a cég csak így lehet biztos benne, hogy az utas biztosan értesült a járattörlésről.
- Ha a járatot törölték a légitársaság hibájából, akkor az a legjobb, ha már a kezünkben van valamilyen alternatív utazási megoldás. Végezzük el a házi feladatunkat, és nézzünk utána, hogy az utazásunk napján milyen más járatokkal érkezhetünk célunkhoz. A legjobb, ha több variációt is kigyűjtünk, főleg, hogyha üzleti vagy egyéb fontos dolgok miatt a késésünk nem megengedett. Ne felejtsük, hogy mindenki azokra a járatokra próbál meg felférni, amelyre mi is, így a gyorsaság kulcskérdés. Az eredeti indulási időpont körüli alternatívák azok, amik leginkább szóba jöhetnek, főleg ha felár nélkül akarjuk megúszni a káoszt, és szeretnénk a társaságot rábírni arra, hogy felár nélkül változtassa meg a jegyünket.
- A fapados járatok legtöbbször csak annyit vállalnak, hogy a jegy árát visszatérítik vagy az utazás időpontja ingyen megváltoztatható, de ha az új időpont nyári vagy ünnepi szezonra esik, akkor az utasnak a legtöbb esetben ki kell fizetnie a drágább jegyre a különbözetet. Ilyenkor az a legjobb megoldás, ha egy teljesen új utat foglalunk valamikor a jövőre (vagy vissza kérjük a jegy árat), és tájékozódunk más társaságok ajánlatairól.
- Feltétlenül olvassuk el az apró betűs részeket. Az online jegyeken nem feltétlenül van információ arról, hogy mi a teendő járattörlés esetén. Az Utazási Szerződést általában külön kell kinyomtatni, a jegyektől függetlenül. Ugyan minden légitársaságnak különbözőek a feltételei, a legtöbb vállalja, hogy négy órán belül helyet biztosít egy alternatív járatra. Ha ez a járat máshonnan indul, akkor az utast a társaság bérmentve szállítja a másik terminálra vagy repülőtérre. Ha az utazást nem lehetséges megoldani rövid időn belül, akkor az utas kaphat hotel kupont, vagy étkezési kupont. Az étkezési kuponokkal csak a reptéri helyeken fogyaszthatunk, ahol többnyire nagyon magasak az árak és gyermekek étkeztetésére gyakran nincs lehetőség, ezért ha kiskorúakkal utazunk, csomagoljunk élelmet, még rövid utak esetén is.
- Ha csak a repülőtéren tudjuk meg, hogy a járatot törölték, azonnal telefonáljunk az utazási irodának vagy a légitársaságnak (legyenek nálunk a fontos telefonszámok). Az információs pultnál valószínűleg óriási a tömeg, és lehetséges, hogy mire sorra kerülünk, a lehetőségeink jócskán lekorlátozódnak. Szemfüleseknek áll a világ, sorban állás közben nyugodtan tárcsázzuk a légitársaság információs vonalát.
- Akármelyik társasággal utazunk, a légitársaságnak az az érdeke, hogy a saját járataival – extra költségek nélkül – szállítsa el a hiányzó járat miatt feltorlódott utasokat, ezért a cég mindig a saját berkein belüli alternatívákat fog felkínálni. Ilyenkor jön jól, a fent említett házifeladat, vagyis ha tudjuk, hogy mikor indulnak más járatok. A társaság ugyanis nem tagadhatja meg, hogy átengedje a jegyet a konkurenciának, ha az átszállás nélkül tud helyet biztosítani, vagy kevesebb várakozással, kényelmesebben tud minket eljuttatni célunkhoz.
- Tartsuk észben, hogy ha az időjárási viszonyok miatt törlik a járatot, akkor általában semmilyen rugalmasságot nem tanúsítanak a légitársaságok. A nemzetközi társaságok és a nagy cégek általában eltekintenek az extra költségek felszámolásától, ha úgy döntünk, más időpontban repülünk inkább, mert utazásunk időpontjának megváltoztatása azt jelenti, hogy nekik kevesebb emberrel kell foglalkozni probléma esetén. Arra azonban számítanunk kell, hogy ha a célállomást is megváltoztatjuk (mondjuk célunkhoz közeli nagyvárost választjuk) akkor az átfoglalást szinte minden esetben ki kell fizetni.
- Jól gondoljuk meg a lehetőségeinket, amikor átfoglaljuk a jegyünket, hogy az új időpont, vagy útvonal rendben igazodik-e a programunkhoz, ugyanis a legtöbb társaság csak egyszer engedi meg a díjtalan változtatást. Egy elhamarkodott lépés komoly költségeket okozhat egy négytagú családnak. A légitársaságok úgy képeznek profitot, hogy a jegy ára az utazásig eltelt idő rövidségével egyenes arányban nő. Tehát minél később vesszük meg a jegyünket, az annál drágább. Az átfoglalásnál általában napokról, órákról van szó az utazásig, így gutaütés nélkül számítsunk sokkal drágább jegyárakra, mint amennyiért az eredeti jegyet vettük.
- Végül pedig ne bosszankodjunk, ha törlik a járatunkat! Gondoljunk arra, hogy van ennél rosszabb is. Mégpedig az, ha a járat elindul, csak éppen késik. A fapados járatoknál ez a késés akár kilenc óra is lehet, és a társaságok nem kötelesek az étkezési kuponokon kívül semmilyen kompenzációt nyújtani. Márpedig gyerekekkel kilenc órát egy reptéren rostokolni, megdöbbentően fárasztó dolog, főleg ha az olyan kis repülőtér, mint mondjuk a Ferihegy 1. (KOB)
Forrás: www.travelline.hu