![Hetven éve eltűnt brit vadászgépre bukkantak a Szaharában](https://www.explorerworld.hu/wp-content/themes/explorer_online/timthumb.php?src=https://www.explorerworld.hu/wp-content/uploads/2012/05/04.jpg&w=460&h=260&zc=1&q=90)
1942 júniusában adott utoljára életjelt magáról annak a P-40 Kittyhawk típusú angol vadászgépnek a pilótája, aki az észak-afrikai hadszíntér feletti légi harcokban tűnt el, hetven évvel ezelőtt. A most felfedezett repülőgép a száraz, forró sivatagi éghajlatnak köszönhetően, szinte tökéletes állapotban maradt fenn. A pilóta földi maradványait egyelőre még nem találták meg. A közeli hetekben leletmentő expedíció indul a Szaharába, a ritka relikvia feltárására, és Angliába szállítására.
![12](http://explorerworld.hu/wp-content/uploads/2012/05/121.jpg)
A száraz sivatagi levegőnek köszönhetően, 70 év elteltével is szinte az eredeti állapotában látható a P-40 Kittyhawk roncsa a Líbiai-sivatag elhagyatott homokbuckái között
Az észak-afrikai hadszíntéren 1942-ben heves harcok dúltak az Erwin Rommel tábornagy parancsnoksága alatt álló német „Afrika Korps” hadtest, és a brit 8. hadsereg alakulatai között. A nyári hadműveletek során Rommel csapatai egészen az egyiptomi határig nyomták vissza az angolokat.
A brit szárazföldi egységek légi támogatását a Királyi Légierő, a Royal Air Force (RAF) repülős alakulatai biztosították. A RAF észak-afrikai expedíciós légierejéhez tartozott az a P-40 Kittyhawk típusú vadászgép is, amelynek roncsait egy olajipari munkás fedezte fel a Líbiai-sivatagban, Egyiptom nyugati területén.
A pilótát még 1942 júniusában eltűntnek nyilvánították, azt követően, hogy egy bevetés után nem tért vissza a bázisára. A helyszín és a roncsok elsődleges szemrevételezése alapján nagyon valószínű, hogy a vadászgép pilótája, a southendi illetőségű Denis Copping kényszerleszállást hajtott végre a sérült P-40-essel. Erre utal, hogy a gép közelében megtalálták az ejtőernyőt, de a pilóta maradványait nem. Majdnem bizonyos, hogy Denis Copping a sikeres kényszerleszállás után, megkísérelt gyalogosan átkelni a sivatagon, és eközben tévedhetett el.
Az egyiptomi hatóságok már értesítették a brit légierő illetékes szerveit a vadászgép felfedezéséről. A RAF hendoni repüléstörténeti múzeuma leletmentő expedíciót szervez a P-40 Kittyhawk feltárására és hazaszállítására. A repülőgép maradványai Egyiptom elhagyatott sivatagi vidékén, egy csempészek által használt útvonal közelében fekszenek. Mivel ez a térség meglehetősen veszélyesnek számít a csempészbandák miatt, a leletmentő expedíció munkatársait az egyiptomi hadsereg alakulatai fogják biztosítani, a munkálatok idején. Egyiptom északnyugati sivatagi területein még számos, feltáratlan második világháborús hadieszköz maradványait rejti a homok.
![07](http://explorerworld.hu/wp-content/uploads/2012/05/07.jpg)
Az 1.150 lóerős V12-es Allison motor is mintha csak arra várna, hogy 70 év elteltével ismét beindítsák...
A P-40 egymotoros harcászati vadászgép az amerikai légierő, az U.S. Air Force alaptípusa volt a II. világháború első éveiben. Az amerikai pilóták ezzel a típussal vívták az első légi győzelmüket a japánok ellen, az 1941 december 7.-i Pearl Harbor elleni támadás idején.
![800px-Curtiss_P-40E_Warhawk_2_USAF](http://explorerworld.hu/wp-content/uploads/2012/05/800px-Curtiss_P-40E_Warhawk_2_USAF.jpg)
A Curtiss-Wright P-40 az Egyesült Államok légierejének alap harcászati vadászgépe volt, a második világháború első éveiben
1938 és 1944 között összesen 13 738 példány épült a típusból a Curtiss-Wright repülőgép gyáraiban. Az amerikai légierőben „Warhawk” volt a kódneve. Erőforrását egy 1.150 lóerős Allison V-1710 típusú V 12-es hosszanti soros motor alkotta, fegyverzete 6 darab 12,7 milliméteres Browning M2-es nehézgéppuskából állt. A kölcsönbérleti törvény alapján a RAF is nagyobb mennyiséget kapott ebből a típusból. A brit légierőben „Kittyhawk” volt a P-40 kódneve. Néhány országban még a világháború után is szolgálatban állt, utoljára a brazil légierő állományából vonták ki, 1958-ban.
Forrás: Art of War
Fotó: Jakub Perka/BNPS, archív