- The Explorer World - https://www.explorerworld.hu -
Titkok a Barents-tenger mélyén
Posted By Elter Tamás On 2013-02-17 @ 23:45 In Felfedezetlen | No Comments
Legendás hajók, rejtélyes hajólegendák, 8. rész
A Kurszk atom-tengeralattjáró 1994. decemberi szolgálatba állításakor az orosz haditengerészet legmodernebb és legjobban felszerelt egysége volt. Ezért is fogadta mély megdöbbenés a Kurszk elvesztéséről szóló bejelentést, 2000 augusztusában. Az orosz védelmi miniszter és az admiralitás ellenmondó nyilatkozatai, valamint a tragédia lehetséges okairól kiszivárgott illetve agyonhallgatott információk a hivatalos vizsgálati eredmény ellenére is, hagytak kérdőjeleket a 118 tengerész életét követelő tragédiával kapcsolatosan.
A Szovjetunió 1991-es felbomlása után jelentős leépítések kezdődtek az orosz haditengerészetnél. Az egyre szűkösebb források ellenére is elhatározták – a saját korában élvonalbelinek tekinthető és régebben betervezett – Antyej atom-tengeralattjáró osztály utolsó egysége, a K-141 Kurszk megépítését. A Kurszk 1,5 milliárd dollárt felemésztő megépítésénél mind a támadó kapacitás, mind pedig az aktív illetve passzív védelem és biztonsági megoldások területén a legkorszerűbb technikai megoldásokat alkalmazták. A háromszintes, 154 méter hosszú, 18,2 méter széles és 16 400 tonna teljes vízkiszorítású tengeralattjáró monstrum meghajtását és energia ellátását kettő OK-650 M típusú, – különösen biztonságosnak tartott – ún. lassúvizes atomreaktor biztosította. A turbinák akár 33 csomós (59 km/órás) sebességre is felgyorsíthatták a víz alatt lopakodó tengeralattjárót. A Kurszk dupla héjszerkezettel épült, emiatt gyakorlatilag elsüllyeszthetetlennek tartották. ( Érdekes módon az ”elsüllyeszthetetlenként” propagált hajókat mindig utoléri valami tragédia, lásd például a Titanic, vagy a sorozatunkban is bemutatott Andrea Doria történetét…) A Kurszk fedélzetén 112 fős legénység teljesített szolgálatot. A tengeralattjáró rövid pályafutása alatt több küldetést is teljesített a világ tengerein. Egyik legeredményesebb bevetése a Földközi-tengeren történt, ahol belopakodott a gyakorlatozó amerikai 7. flotta egységei közé, és sikerült lehallgatnia az U.S. Navy hadihajóinak bizalmas rádióforgalmazását.
A hajózás emberemlékezet óta veszélyes üzemnek számít, és ez hatványozottan igaz a tengeralattjárókra. A felszíni hajókat ért balesetekben mindig akad valamilyen menekülési lehetőség. Ha sikerül elhagyni a süllyedő hajót, a vízfelszínen hánykolódó hajótörötteknek is sokkal jobbak a menekülési esélyeik, mint a mélyben balesetet szenvedett tengeralattjáró legénységének. Ha egy tengeralattjáró műszaki meghibásodás, vagy bármilyen más okból elveszíti felemelkedési képességét, az a teljes személyzet halálos ítéletével egyenértékű. Ez alól még napjaink szupertechnikával felszerelt atom-tengeralattjárói sem jelentenek kivételt. Azt sem tudhatjuk pontosan, hogy az elmúlt öt évtizedben ténylegesen hány atom-tengeralattjárót ért katasztrófa az óceánokon.
Az atommeghajtású tengeralattjárókat rendszerben tartó két szuperhatalom, az Amerikai Egyesült Államok és Oroszország ugyanis egyaránt igen „diszkréten” kezeli az ezzel kapcsolatos információkat. Az első ismertté vált atom-tengeralattjáró baleset az USS Threser tragédiája volt. A hajóval 1963. április 10-én szakadt meg az összeköttetés, amikor – előzetes vészjelzés nélkül – nyoma veszett az Atlanti-óceánon. Annak ellenére, hogy évtizedekkel később Robert D. Ballard több ezer méteres mélységben megtalálta az USS Thresher roncsát, mind a mai napig nem tudni, mi okozta a tengeralattjáró végzetét. Ugyancsak rejtély az Azori-szigetek térségében 1968-ban eltűnt USS Scorpion, illetve az 1989-ben odaveszett szovjet Komszomolec atom-tengeralattjárók sorsa is…
2000 augusztusában az orosz haditengerészet a Szovjetunió megszűnése óta a legnagyobb hadgyakorlatára készült. Az éleslövészettel egybekötött gyakorlaton az Északi Flotta 17 hajóegysége, köztük a szupermodern Nagy Péter rakétás csatacirkáló valamint négy tengeralattjáró vett részt. A hadgyakorlaton a Kurszk azt a feladatot kapta, hogy „ellenséges” tengeralattjárót szimulálva, természetesen hatástalanított torpedóival támadja meg a flottakötelék zászlóshajóját, a Nagy Péter csatacirkálót.
Az orosz admiralitás a nemzetközi szokásoknak megfelelően előre bejelentett a gyakorlat idejét és körzetét, hogy a kereskedelmi hajó és repülőjáratok kellő időben elkerülhessék a Barents-tenger veszélyessé váló műveleti vizeit. 2000. augusztus 12-én a bergeni haditengerészeti támaszpont lehallgató központjában, közép-európai idő szerint reggel 8 óra 30 perckor két egymást követő erős vízalatti robbanás akusztikus zörejét észlelték. A második – jóval nagyobb – robbanás által keltett szeizmikus lökéshullámok egy, a Richter-skála szerinti 3,5 fokozatú földlökés erejének feleltek meg. A mérések szerint a lökéshullámok a Barents-tengeren, az orosz haditengerészet által lezárt műveleti területen keletkeztek…
A gyakorlaton résztvevő orosz hajóegységek nem nagyon törődtek a robbanások hangjával mivel a detonációt – utólagos információ szerint – a vízalatti éleslövészettel hozták összefüggésbe. A flottaparancsnokságnak csak majd’ egy nappal később, augusztus 13.-án vasárnap hajnalban tűnt fel, hogy a Kurszk nem ad életjelt magáról. A gyakorlatot azonban nem fújták le, csak az eltűnt tengeralattjáró keresésére adtak utasítást. A keresésben részt vett hadihajók szonár segítségével, gyorsan megtalálták a Kurszkot. Ekkorra már nyilvánvalóvá vált, hogy a 108 méteres mélységben mozdulatlanul heverő tengeralattjárót súlyos baleset érte. Két nappal később jelent meg az első hivatalos kommüniké a Kurszkkal kapcsolatos „kisebb problémáról”. A mentéssel kíséretező hadihajók eközben a Kurszk egyetlen épen maradt búvónyílására próbáltak hermetizált menekülőjáratot rögzíteni . A 90-es évek állandó elvonásai, az elhanyagolt karbantartás, és az amortizálódott technika most azonban megbosszulta magát. A mentőfolyosó hibás szigetelése miatt, nem sikerült a rögzítéshez szükséges vákuumot létrehozni… Ennek ellenére a flottaparancsnokság közleménye – négy nappal a tragédia után -, még azt állította, hogy a legénység tagjai életben vannak, semmi bajuk sincs, és igen kedvezőek a kilátásaik…
Az amerikai, a brit és a norvég haditengerészet már a robbanás utáni napon felajánlotta segítségét. Az orosz haditengerészet először elhárította az ajánlkozást, mondván, hogy saját maguk is képesek a probléma megoldására. Augusztus 16.-án azonban informálisan jelezték, hogy elfogadnák a segítséget… A norvég és brit személyzetből álló mentőhajó speciálisan képzett búvárai először augusztus 19-én merültek le a Kurszkhoz. Megállapították, hogy a tengeralattjáró tatrészén lévő 9. rekesz mentőnyílását teljesen elárasztotta a víz, így kizárt, hogy lennének túlélők.
A tragédiát nem lehetett titokba tartani, a Kurszk balesete nyilvánosságra került. A közvéleményt nem csak a személyzet, hanem az atomreaktorok sorsa is aggasztotta. A reaktorok szivárgása esetén a tengervízbe jutó radioaktív anyag súlyos veszélyt jelenthetett volna az arktikus vizek élővilágára. Az orosz védelmi miniszter első nyilatkozataiban kizárta a műszaki meghibásodást, és arra célzott, hogy a Kurszk egy, a hadgyakorlat körzetében tartózkodó idegen nemzetiségű tengeralattjáróval ütközött össze. Az Egyesült Államok erélyesen visszautasította ezt a feltételezést. (Erre még rövidesen visszatérünk) A brit-norvég kutatócsoport a távirányítású vízalatti robotkamerák felvételei, illetve technikai búvárai észlelése alapján megállapította, hogy a Kurszk orrában ismeretlen eredetű hatalmas detonáció történt.
2001 szeptemberében az orosz kormány megbízta a holland Smit International és Mamoet hajómentő cégeket a Kurszk roncsának kiemelésével. Hosszas és bonyolult művelettel végül a tengeralattjáró törzsének kb. 2/3-át tudták kiemelni. A Mamoet vállalt speciális Giant-4 uszályával a roncsot az Orosz Haditengerészet roszljakovói bázisára vontatták. A roncs átvizsgálása szigorúan titkos körülmények között történt. A kizárólag orosz szakértőkből álló vizsgálóbizottság 2002 júniusára készítette el közel 2000 oldalas jelentését.
A jelentés szerint a tengeralattjárót elpusztító robbanás két okra volt visszavezethető. Az 1998-ban bevezetett, folyékony (hidrogénperoxid) hajtóanyagú torpedókból szigetelési probléma miatt – a torpedók betöltése után -, hajtóanyag szivárgott a torpedóvető csőbe. A hidrogénperoxid reakcióba lépett a vetőcső falát alkotó sárga illetve vörösréz ötvözettel, ami kémiai robbanást okozott. Valószínűleg, hogy az első detonáció robbantotta be a 2. rekesz torpedókamrájában tárolt hét másik torpedót, a második robbanás ezért volt sokkal erősebb. A roncsban 115 holttestet találtak. Dimitrij Kolesznyikov másodkapitány ruházatából előkerült egy feljegyzés is, amely a túlélők utolsó óráit rögzíti. E feljegyzés szerint, 23 tengerész élte túl a robbanást.
Valamennyien leghátul, a 9. rekeszben gyülekeztek. A robbanás után leállították a reaktorokat, amelyek nem sérültek meg. A reaktorok leállításával azonban megszűnt a vészvilágítás, és a tartalék berendezések üzemeltetési lehetősége is. A víz feltartóztathatatlanul emelkedett a rekeszben. A túlélők azt remélték, hogy még időben megérkezik a segítség…
A legvalószínűbb, hogy így is történt. Azonban több, máig tisztázatlan momentum árnyékolja be a Kurszk tragédiáját. Az első sajtótájékoztatón még maga a védelmi miniszter, Igor Szergejev tett említést egy idegen tengeralattjáróval történt ütközésről – mint a tragédia egyik lehetséges okáról. Noha az amerikai hivatalos körök eleinte határozottan cáfolták, hogy az Egyesült Államok Haditengerészetének bármely egysége a helyszín közelében tartózkodott volna, később mégis kénytelenek voltak elismerni, hogy két Los Angeles osztályú atom-tengeralattjárójuk, az USS Memphis és Toledo, titkos felderítést végzett a térségben.
Ami még inkább érdekes, hogy az USS Toledo, a robbanást követő napon befutott a norvégiai Bergen hadikikötőjébe. A dokkot, ahol kikötött, amerikai biztonsági erők hermetikusan lezárták, és egyenesen az USA-ból érkezett speciális műszaki egység fogott hozzá a Toledo javításához. Hogy mi történt a tengeralattjáróval, azt mind a mai napig sűrű homály fedi… Egy később az interneten rövid ideig keringő hír szerint, rádióamatőrök elfogtak egy kódolt diplomáciai rádióüzenetet, amely azt tartalmazta, hogy a Toledónak köze lehetett a Kurszk katasztrófájához. Az is további érdekes momentum, hogy az Egyesült Államok kormánya még 2000-ben nagy hirtelen elengedett egy, a zűravaros Jelcini-időkben keletkezett 1 milliárd dolláros orosz adósságot, majd (az akkor még) pénzügyi nehézségekkel küszködő Oroszország váratlanul több igen kedvező kölcsönt kapott olyan pénzügyi szervezetektől, amelyekben az Egyesült Államok kormányának van meghatározó befolyása …
Egy másik, csecsen szakadár szervezetekhez kötődő híresztelés szerint, a robbanást öngyilkos muszlim merénylő okozta. Tény, hogy a Kurszk haditengerészei között volt két csecsen származású muszlim matróz, a dagesztáni Rasid Zubailudin, és Mahmed Gadzsiev, de az „öngyilkos merénylő” teóriáját ezen kívül semmi más sem támasztja alá. További érdekesség, hogy a Kurszk fedélzetén többen tartózkodtak, mint a szolgálatban álló személyzet létszáma. 115 név ismert, de a 3 soha elő nem került holttest gazdájáról azóta sem tudunk semmit.
A tengeralattjáró legtöbb kérdésre választ adható része, a torpedókamrákat és a vetőcsöveket tartalmazó orr-szekció nem lett kiemelve, az mind a mai napig a Barents-tenger sötét és hideg mélységeiben őrzi a Kurszk feltáratlan titkait…
Fotók: ITAR-TASSZ, Voice of Russia, English Russia, National Post, Technoplex
Article printed from The Explorer World: https://www.explorerworld.hu
URL to article: https://www.explorerworld.hu/2013/02/17/titkok-a-barents-tenger-melyen/
URLs in this post:
[1] Image: http://explorerworld.hu/wp-content/uploads/2013/02/E5A6C5E1-88C9-4BED-9A5F-74B72ADBDBEE_mw1024_n_s.jpg
[2] Image: http://explorerworld.hu/wp-content/uploads/2013/02/KurskSize.jpg
[3] Image: http://explorerworld.hu/wp-content/uploads/2013/02/Russian-sub.jpg
[4] Image: http://explorerworld.hu/wp-content/uploads/2013/02/48695576_jex_776425_de27-1.jpg
[5] Image: http://explorerworld.hu/wp-content/uploads/2013/02/4RIA-487534-Preview.jpg
[6] Image: http://explorerworld.hu/wp-content/uploads/2013/02/1-s2_0-S0025326X01002582-gr1.jpg
[7] Image: http://explorerworld.hu/wp-content/uploads/2013/02/294CA1AA54274C6C7D15284C6C7AB2.jpg
[8] Image: http://explorerworld.hu/wp-content/uploads/2013/02/7da01eab8e45a8e82a0b818e68c71173.jpg
[9] Image: http://explorerworld.hu/wp-content/uploads/2013/02/21.jpg
[10] Image: http://explorerworld.hu/wp-content/uploads/2013/02/01EUmam_Kursk01.jpg
[11] Image: http://explorerworld.hu/wp-content/uploads/2013/02/7.jpg
[12] Image: http://explorerworld.hu/wp-content/uploads/2013/02/Igor-Szergejev.jpg
[13] Image: http://explorerworld.hu/wp-content/uploads/2013/02/Toledo.jpg
[14] Image: http://explorerworld.hu/wp-content/uploads/2013/02/kursk.jpg
[15] Image: http://explorerworld.hu/wp-content/uploads/2013/02/8-580x386.jpg
Click here to print.
Copyright © 2011 The Explorer World. All rights reserved.