A pilóta nélküli gépek nem csak a katonaság esetében hasznosak: novemberben egy csapat szörfdeszka nagyságú robotjárat indult el San Franciscóból, hogy Ausztrália felé haladva feltérképezzék az óceánt. Az itt gyűjtött adatok ingyenesen letölthetők lesznek egy weboldalról.
A pilóta nélküli robotgépek egy speciális fajtáját eresztették szélnek (pontosabban inkább víznek) novemberben San Francisco partjainál. Feladatuk az, hogy Ausztrália felé indulva feltérképezzék a Csendes-óceánt.
A négy, Papa Mau, Benjamin, Fontaine Maru and Piccard Maru nevekre keresztelt vitorlásgép a víz sótartalmát, hőmérsékletét, oxigéntartalmát és a fluoreszcenciát méri, rögzíti a hullámok mozgását és az időjárási körülményeket. A vitorlázók mindegyikéhez tartozik egy készülék, amely egy repülőgépre emlékeztet, és erős hullámzás esetében is stabilan úszik a vízfelszín alatt. A felszíni gépek napenergiával működnek.
A kutatók a távolból minden ötödik percben adhatnak utasításokat a Hullámvitorlásoknak elnevezett négyesnek. Így tudják korrigálni az irányt, azt, hogy mely eszközökre van szükség, és a távolból ki is tudják kapcsolni a készülékeket. A gépek jelenleg 4 kilométer per óra sebességgel közlekednek és a Csendes-óceán keleti részén járnak.
A Hullámvitorlások hamarosan Hawaii partjaihoz érnek, ahol két részre szakadnak, és kettesével folytatják útjukat. Az egyik csapat a Mariana-árok felett is elhalad majd, de nem merül alá.
A kaliforniai Liquid Robotics cég által fejlesztett vitorlások lassacskán Guinness-rekordot is állítanak, mint a leghosszabb utat megjárt pilóta nélküli szerkezetek.
A vitorlások méréseinek és kutatásainak eredményét egy weboldalra teszik majd fel, ahol bárki számára ingyen elérhetőek lesznek, és a tudósok felhasználhatják őket kutatásaik során.
Discovery News