Nem is olyan távoli a kereskedelmi űrutazás?

A SpaceX program kedden fellőtt rakétájával, a Falcon 9-cel mérföldkövet tett le az űrutazás történelmében: egy sikeres kereskedelmi űrmisszió hatalmas előrelépést jelenthet a kereskedelmi űrutazás felé.

A privát tulajdonú Space Exploration Technologies vállalat kedden lőtte fel SpaceX programjának első rakétáját, a Falcon 9-et, amely a Dragon űrkapszulát is magával vitte a Nemzetközi Űrállomásra. A tesztrepülés csupán az első állomása a vállalat nagyszabású terveinek, amelyek között az emberi Mars-expedíció is szerepel.

„A célunk az, hogy forradalmasítsuk az űrutazást. Mindenféle alakú és méretű űrszondákat küldenénk fel, és ellátnánk az Űrállomást felszereléssel és legénységgel. A hosszabb távú terveink között pedig szerepel az űrutazás elterjesztése is, hogy az emberiség egy multi-bolygós faj lehessen” – nyilatkozta Elon Musk, a vállalat alapítója és vezérigazgatója.

A Falcon 9 elindul

Musk szerint – aki egyébként a PayPal és a Zip2 alapítója is – a vállalat 15 éven belül képes lesz embereket juttatni a Marsra. Ez jóval az Egyesült Államok vezetősége által tervezett határidő előtt van – ők ugyanis először aszteroida felszínére szeretnének embert küldeni, méghozzá 2025-ig, és csupán utána, 10 évvel később vállalkoznának egy emberi Mars-expedíció elindítására. A vállalat több mint 3 milliárd dollárt költ évente arra, hogy létrehozzon egy olyan kapszulát, amellyel a Nemzetközi Űrállomáson túlra is küldhet embereket.

Ehhez az első mérföldkövet a héten teszi le a SpaceX csapata: ha a tesztrepülés eléri az ISS-t, akkor a SET lesz az első privát cég, amely űrutazást hajtott végre.

A Falcon 9 szállítás előtt (Fotó: Ken Kremer)

„Ez a kísérlet nagyon fontos eleme annak a folyamatnak, mely során az emberiség minél tovább jut el a naprendszeren belül” – nyilatkozta a NASA kutatója, Phil McAlister. –„Ha sikerül üzleti szférába emelni az űrutazást, akkor az nem lesz többé az országok közötti politikai kapcsolatok foglya.”

A SpaceX misszió egyelőre csupán egy tesztrepülés. „Tudjuk, hogy hatalmas expedícióként reklámozta a média” – nyilatkozta Gwynne Shotwell, a SpaceX elnöke. –„Nem győzzük hangsúlyozni, hogy ez csupán egy teszt. Viszont nagyon fontos és nehéz teszt. Ha sikerül, az még nem jelent sikert az egész kereskedelmi űrutazásra nézve, és ha nem sikerül, nem jelenti az egész rendszer bukását.”

Forrás: Discovery News
Főkép: AP Photo/John Raoux 

Kapcsolódó cikkek:
Véget ért az első Mars-utazás szimulációja
Sétálni egy aszteroida felszínén
Újabb bizonyíték a gammasugárzás és a fekete lyukak kapcsolatáról
A homokdűnék a Marson éppúgy viselkednek, mint a Földön